Under veckan arrangerar LUF sin årliga kongress i Karlstad. Förbundet har valt en ny ordförande och styrelse samt behandlat över 200 politiska motioner. Nyvalde ordföranden Henrik Edin har den senaste veckan synts i riksmedia med förbundets kampanj mot Sverigedemokraternas reklam i Stockholms tunnelbana.

Under fredagen på LUF:s pågående kongress i Karlstad har förbundet valt en ny förbundsordförande och en ny förbundsstyrelse. Henrik Edin som kommer från Göteborg och förbundets Västdistrikt är nyvald ordförande.

I övrigt ser styrelsen ut som följer:

1:e vice förbundsordförande: Josefine Temrell (nyval)
2:e vice förbundsordförande: Axel Nordberg (nyval)

Förbundsstyrelseledamöter: (utan inbördes ordning)

Thea Andersson (nyval)
Anna Horn (nyval)
Malin Rimmö (nyval)
Sharoken Hanna (nyval)
Hanna Linnea Karlsson (nyval)
Sofia Herrström (nyval)
Christoffer Karlsson (nyval)
Joar Forssell (nyval)

Kongressen pågår till och med söndagen den 9:e augusti. Den största stridsfrågan hittills var frågan om hemskolning där lotten efter en helt jämn omröstning föll till favör för att inte tillåta hemskolning. I dag kommer förbundet att rösta om Eurosamarbetet,  avgående förbundsstyrelse föreslagit att Sverige inte ska ingå i Eurosamarbetet.

Det var en lång valrörelse som avslutades i dag. Liberala ungdomsförbundet har en självklar plats i svensk politik. Vi visade det bland annat tidigare i veckan, med en kampanj i Stockholms tunnelbana angående Sverigedemokraternas reklam., säger Henrik Edin, nyvald ordförande för LUF.

Presskontakt:
Thea Andersson